فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

سبک زندگی اسلامی

آخرین نظرات

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است


آیا موضوع سبک زندگی درباره فضای مجازی هم مصداق دارد و به نظر شما آیا می‌توان درباره سبک زندگی اسلامی در اینترنت سخن گفت؟

اگر سبک زندگی را به معنی مجموعه اصول و جهت‌گیری‌های کلان در فعالیت‌های روزمره و شیوه تعامل با اطرافیان و موضوعات گوناگون بدانیم، پس در هر فضا و محیطی مصداق خواهد داشت و همواره باید مراقب آن بود. در شرایطی که بخش قابل توجهی از وقت ما در محیط مجازی می‌گذرد و بسیاری از ارتباطات و گفتگوهای ما در این فضا تعریف می‌شود، طبیعی است که جهت‌گیری‌ها و اصول حاکم بر این تعاملات و حتی میزان وقتی که برای این موضوع اختصاص می‌دهیم، حکایت از نوعی سبک زندگی دارد. البته باید توجه داشت که فضای مجازی، جهانی جداگانه، با اصول و ارزش‌هایی مستقل نیست و همه فضاها و امکاناتش تنها در حد ابزارها و رسانه‌هایی است که در خدمت انسان‌ قرار گرفته و دست‌یابی او به اهداف و برنامه‌هایش را چه در جنبه مثبت و مفید و چه در ابعاد منفی و مخرب، تسهیل کرده است. با این حال، با توجه به شرایط و اقتضائات خاصی که در فضای مجازی وجود دارد و تأثیرگذاری بالای آن در روحیات و جوانب مختلف زندگی افراد، هر کس باید رفتارها و جهت‌گیری‌های خود را در این فضا بر پایه اصول و ارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارد تنظیم کند و زندگی دومی که در این فضا ایجاد می‌کند را با سبک و محتوایی که شایسته می‌داند سامان بخشد.

به نظر شما با توجه به مشکلات و آسیب‌هایی که فضای مجازی دارد و آلودگی‌هایی که در آن دیده می‌شود، اصلا می‌توان درباره انطباق آن با سبک زندگی اسلامی سخن گفت؟

همان‌طور که عرض کردم اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای دیگر آن تنها وسیله‌هایی هستند که اهداف و انگیزه‌های افراد را آسان‌تر محقق می‌کنند. بنا بر این ذاتا جنبه مثبت یا منفی ندارند. پس اگر آلودگی و مشکلی در آن دیده می‌شود، به خاطر انگیزه‌ها و روحیات نادرست افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. حالا اگر ما بتوانیم با اهدافی خوب از این ابزارها استفاده کنیم و روحیات و نگاه کاربران این فضا را بهبود ببخشیم، بسیاری از آن آسیب‌ها و تهدیدها به فرصت‌هایی بزرگ و دستاوردهایی ارزشمند تبدیل خواهد شد. به عبارت دیگر، فضای مجازی با هر نوع سبک زندگی قابل انطباق است و ذاتا به سبکی خاص از زندگی گرایش ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۰۰
مشکات

همانگونه که در قسمت های گذشته به عرض رسید، محتوای کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) می باشد که در آن بیش از شش هزار روایت نقل شده است و انسان با آموختن و به کار بردن چنین دانش و برنامه‌ای، حیات طیّبی را که پروردگار عالم برای او، شایسته دانسته تجربه می‌کند، از این رو این آموزه‌ها اختصاصی به رابطه انسان با خدای متعالی نداشته، بلکه تمامی مناسبات، ارتباطات و تعاملاتی را که انسان با خود، جامعه، محیط زیست و حتی نظامات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دارد تعیین و بیان می‌کند.
همان گونه که در خبرهای گذشته به عرض رسید،کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط می باشدکه بخش های اول تاچهارم این کتاب جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم معرفی گردید.در این مجال به معرفی بخش پنجم این اثر نفیس با عنوان" تعامل انسان باخلقت زیست محیطی "می پردازیم:
این بخش،نه فصل را به خود اختصاص داده که عناوین آن عبارتنداز:محیط زیست،آب و هوا وخاک حاصلخیز،درختان و جنگل ها،فضای سبز و مراتع،باد و باران،دریاها و نهرها،راه ها،مواد سوختی و گردشگری.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۵
مشکات
از آنجا که اسلام، دین زندگی است، احکام و تعالیم حیات.بخشی را برای انسان فراهم کرده تا بتواند در هر سطحی مناسبات خود را به درستی ایجاد و تحکیم کند؛ چه محلی، چه منطقه‌ای و چه بین المللی و هیچ یک از ابعاد فردی و اجتماعی حیات بشری، از آموزه‌های وحیانی تهی نیست، بلکه جریان عبودیت و بندگی در جای جای زندگی نفوذ داشته و تنها با پذیرش و عمل به آن تعالیم، بندگی معنا یافته و محقق می‌شود.

بدیهی است برای دستیابی به چنین برنامه حیاتی هم به تلاش و اجتهاد علمی نیاز است و هم به کوشش و جهاد عملی و هم به لطافت.ها و آرایه‌های هنری که استاد معظم حضرت آیت الله جوادی آملی«دام ظله» در مقدمه ژرف و بنیادین خود در کتاب  گرانقدرمفاتیح الحیات از این سه شأن اساسی انسان به جهاندانی، جهانداری و جهان‌آرایی یاد کرده‌اند که بدون این سه، بهره‌وری بلکه اصل استفاده از حیات عالم آفرینش بسیار ناچیز و غیر قابل توجه خواهد بود.

همان گونه که در خبرهای گذشته به عرض رسید،کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط می باشدکه بخش های اول تاسوم این کتاب جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم معرفی گردید.در این مجال به معرفی بخش چهارم این اثر نفیس با عنوان" تعامل انسان باحیوان "می پردازیم:

عناوین سه فصل مورد بحث این بخش عبارتنداز:

نگهداری حیوان،بهره گیری از حیوان وحقوق حیوان.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۴
مشکات

سامان‌دهی کتاب گرانقدر مفاتیح الحیات در همه مراحل آن، از طرح تا تخریج آیات و روایات، تحقیق و تنظیم، رفع شبهات و جمع میان روایات وبازخوانی نهایی متن، با هدایت و اشراف حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (دام ظله) بوده و پس از تکمیل متن، تمام آن به رؤیت و قرائت معظم له رسیده و نکات لازم را بر آن افزوده‌اند.

اغلب روایات این اثر، معتبرند و برخی از آن‌ها بر‌مبنای تسامح در ادله سنن مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ در همان حال از آوردن نقل‌هایی که با اصول عقلی و نقلیِ معارف اسلامی هماهنگ نیست، پرهیز شده است که انسان با آموختن و به کار بردن چنین دانش و برنامه‌ای،حیات طیّبی را که پروردگار عالم برای او، شایسته دانسته تجربه می‌کند و تمامی مناسبات، ارتباطات و تعاملاتی را که انسان با خود، جامعه، محیط زیست و حتی نظامات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دارد تعیین و بیان می‌کند.
 
همان گونه که در خبرهای گذشته به عرض رسید،کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط می باشدکه بخش های اول و دوم این کتاب جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم معرفی گردید.در این مجال به معرفی بخش سوم این اثر نفیس با عنوان"تعامل مردم و نظام اسلامی "می پردازیم:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۳
مشکات
کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی با اشراف همه جانبه به منابع وحیانی و با بهره‌وری کامل از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) می باشد.
نقطه مشترک این اثر با کتاب مفاتیح الجنان را می‌توان در این دانست که انسان با داشتن حسن فاعلی و حسن فعلی اعم از انجام اعمال عبادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی از ثواب و پاداش الهی بهره‌مند می‌گردد و در هر دو اثر به این ثوابها، عقابها، آثار و پیامد رفتارها توجه شده است؛ اما امتیاز این کتاب در این است که مباحث آن، ناظر به رفتار، گفتار و حتی نیّت.هایی است که توجه و اهتمام به آن‌ها مناسبات فردی و اجتماعی و زیست محیطی او را تنظیم، تصحیح و اصلاح می‌کنند.
انسان با آموختن و به کار بردن چنین دانش و برنامه‌ای، حیات طیّبی را که پروردگار عالم برای او، شایسته دانسته تجربه می‌کند، از این رو این آموزه‌ها اختصاصی به رابطه انسان با خدای متعالی نداشته، بلکه تمامی مناسبات، ارتباطات و تعاملاتی را که انسان با خود، جامعه، محیط زیست و حتی نظامات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دارد تعیین و بیان می‌کند.
کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط می باشدکه بخش اول این کتاب جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم معرفی گردید.در این مجال به معرفی بخش دوم این اثر نفیس با عنوان"تعامل انسان با همنوعان"می پردازیم:
این بخش،شش فصل را به خود اختصاص داده که عناوین آن عبارتنداز:خویشاوندان،همکیشان(مسلمانان)،بیگانگان،مستضفان،مهاجمان و دشمنان،شهروندان.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۲
مشکات
محتوای کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) می باشد که در آن بیش از شش هزار روایت نقل شده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی«دام ظله» با توجه به اشراف همه جانبه به منابع وحیانی و با بهره‌وری کامل از کتاب و سنت و همچنین عقل برهانی از یک سو و از سوی دیگر اثر ماندگار و سودمند بزرگ محدث روزگار ما، جناب حاج شیخ عباس قمی (رحمه الله)؛ یعنی مفاتیح الجنان،که راه سلوک بندگان و ارتباط انسان با خدا می باشد، کتابی دیگر را لازم دیدند تا جلد دوم و مکمل آن محسوب شود و شئون دنیایی به ویژه امور اجتماعی بندگان را نیز با همان رویکرد، با آموزه‌های وحیانی مرتبط سازد که آدمی در زندگی خود از این برنامه‌های الهی بهره‌مند گردد و از آثار آن، هم در دنیا و هم در عقبا سود ببرد. با توجه به استقبال فراگیر و بی نظیر در داخل و خارج از کشور از این کتاب گرانقدر لازم دانستیم که جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم به معرفی اجمالی فصول و موضوعات این کتاب اقدام کنیم.
کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط می باشد. بخش اول این کتاب به «تعامل انسان با خود» پرداخته و دارای دوازده فصل می باشد که عناوین آن عبارتند از: تفکر وتدبّر، یادگیری و دانش اندوزی، کاروتلاش، حفظ تن و حرمت اضرار به نفس، نظافت و بهداشت، خوردن وآشامیدن، لباس وپوشش، زینت و آراستگی، مسکن، مسافرت، خواب و بیداری، تفریحات سالم و ورزش.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۰
مشکات

گزارش طراح پوستر ها: حمید فخار

در روز پنجم فروردین امسال مصادف با روز شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) سعادتی برای این حقیر به وقوع پیوست که حتی در تصورم نمی‌گنجید، توفیقی رفیق شد تا به زیارت مقتدا و مرادم حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله) نایل شوم و پس از اقتدا به ایشان در نماز مغرب و عشاء به تماشای خورشید وجودشان بنشینم و سیمای نورانی‌شان را زیارت کنم. 


پس از اقامه نماز و دیدار ایشان با تعداد معدودی نمازگزار، توفیقی شد که امتیاز چهل پوستر سبک زندگی به همراه یک آلبوم از آن را به رهبر بزرگوارم هدیه نمایم و لحظه‌ای هم که شده موجب انبساط خاطر امام و مولایم را فراهم آورم. ایشان پس از احوال پرسی و تورق چند برگی از آلبوم، با رویی گشاده از چگونگی طراحی‌ها پرسیدند که به اختصار توضیحی کوتاه خدمتشان عرضه داشتم که پس از فرمایش حضرتتان در خراسان شمالی و بحث سبک زندگی عزمم را جزم کردم که از ناحیه خودم حرف شما بر زمین نماند و خدمتی کوچک کرده باشم. به پیوست آلبوم، نامه‌ای نیز به ایشان دادم که توضیحی از کار و نشان ارادتی محضر حضرتشان بود.


در پایان تشکر می‌کنم از دوستان فرهنگی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی که قبل از تعطیلات نوروز از پیشنهاد اینجانب جهت اهدای امتیاز و آلبومی از پوسترها به محضر رهبر عزیز استقبال نموده و مقدمات کار را فراهم نمودند. این مجموعه با توجه به فرمایشات ارزنده رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای(حفظه الله) در مورد سبک زندگی اسلامی ایرانی،  اقدام به طراحی این مجموعه شده است. 


پوسترها در موضوعات مختلف و مرتبطی مانند توجه به حقوق همسایگی و شهروندی، ازدواج و فرهنگ خانواده، نشاط جوانی و تربیت کوکان، علم آموزی، بصیرت و سیاست، اصلاح الگوی مصرف، تمدن اسلامی ایرانی، حجاب، مناسبات فرهنگی و ... طراحی شده است که انشالله مورد قبول قرار گیرد.


جهت دانلود این 40 پوستر با کیفیت بالا

( در ابعاد 50 در 70 سانتیمتر و رزولوشن 300 )

 به منظور استفاده در مجموعه های نمایشگاهی و یا چاپ بنر ( در ابعاد 2 در 3 متر )

بر روی لینک کمکی زیر کلیک نمایید.






۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۰۲:۵۴
مشکات

بیانات حضرت آیت‌الله مصباح یزدی دامت‌برکاته

در دیدار با اعضای کمیته علمی همایش سبک زندگی در تاریخ 30/8/91

 

برای واژة سبک زندگی می‌توان یک معنای لغوی در نظر گرفت و یا آن را در قالب اصطلاحات مربوط به علوم انسانی خاص لحاظ کرد. بر اساس مفهومی عام که مستند به لغت و عرف عام است، این واژه تقریباً شامل همة مسائل زندگی انسان می‌شود. اگر به‌صورت توصیفی به این مسئله بنگریم، ‌موضوع این است که انسان‌ها چگونه زندگی می‌کنند؟ چه عواملی در زندگی‌شان مؤثر است، و نوع زندگی ایشان تابع چه عواملی است؟ اگر آن را به‌صورت تجویزی و توصیه‌ای در نظر بگیریم، باید طرحی ایده‌آل ارائه دهیم که انسان‌ها باید در زندگی‌شان چگونه رفتار کنند. اتفاقاً سبک زندگی در اصطلاحات علوم انسانی مرتبط نیز، متناسب با موضوع و روش هر علم، تقریباً معانی متفاوتی پیدا کرده است. برای مثال، روان‌شناسی توصیفی که تأکیدش روی مسائل فردی است، در صدد است که روشن سازد سبک زندگی و رفتارهای انسان‌ها تابع چه عواملی است، چه متغیراتی در آن مؤثر است، و یا چه تغییراتی را می‌توان در آن ایجاد کرد؛ یعنی در مجموع، زندگی‌ انسان از آغاز تا انجام، تحت تأثیر چه عواملی شکل گرفته است و چگونه می‌توان آن‌ها را تغییر داد. اگر روان‌شناسی دربارة سبک زندگی تجویز و توصیه‌ای هم داشته باشد، در اثر اهداف خاصی است که یک مکتب روان‌شناسی که تابع مبانی خاصی است، آن را در نظر می‌گیرد، و بر اساس آن می‌گوید این عوامل و متغیرات را باید در فرد تغییر داد تا آن نتیجة مورد نظر و منش انسانی خاص به دست آید؛ چیزی شبیه آنچه در اخلاق، ملکات می‌نامیم. در اینجا رفتارهای موضعی، موسمی، فردی و اتفاقی ملحوظ نیست؛ بلکه رفتارهای ثابتی مورد نظر است که به منش فرد تبدیل می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۴۶
مشکات

اولویت‌های تحقق سبک زندگی اسلامی


گفت‌و‌گو با آیت‌الله مصباح یزدی دربارة همایش سبک زندگی اسلامی

در تاریخ 19/11/1391

پرسش:‌به نظر حضرت‌عالی مفهوم سبک زندگی چیست؟

آیت‌الله مصباح: واژة سبک زندگی که در ادبیات امروزی به‌مثابة واژه‌ای کلیدی مطرح شده است، از نظر لغوی و موارد کاربرد، گسترة وسیعی را در‌بر‌می‌گیرد؛ یعنی از رفتارهای خاصی که هر فردی برای زندگی خود بر‌می‌‌گزیند تا رفتارهای خانوادگی، فامیلی، محلی، شهری، کشوری و بین‌الملل قابل اطلاق است. از این منظر، می‌توان سبک زندگی را ویژگی‌های رفتاری انسان تعریف کرد و بر اساس اختلاف این ویژگی‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما این ویژگی‌ها از دیدگاه‌های مختلف قابل تقسیم به اشکال مختلف است؛ گسترة‌ این تقسیم‌بندی سبک زندگی فردی،‌ خانوادگی،‌ گروه خاص، افراد یک شهر یا منطقه و زندگی‌های بین‌المللی را شامل می‌شود. شایسته است در مردم‌شناسی به‌صورت توصیفی به بیان این مسائل بپردازند. اینکه ساکنان هر منطقه‌ای چه ویژگی‌های رفتاری دارند، خودبه‌خود بار ارزشی مثبتی یا منفی‌ای ندارد. این یک نوع تقسیم‌بندی به لحاظ گستره متعلَق است. نوع دیگر تقسیم‌بندی از نظر عواملی است که در این ویژگی‌ها مؤثر است؛ یعنی گاهی عوامل طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی مانند نوع آب و هوا یا غذاها یا لباس و عوامل اجتماعی و تاریخی در آن مؤثر است. در نهایت، عوامل فرهنگی یا به تعبیر دیگر عوامل ارزشی منشأ این تقسیم‌‌بندی می شود؛ یعنی روش‌های زندگی جوامع مختلف را ارزش‌گذاری، و بر این اساس خوب یا بد بودن کاری را مشخص می‌‌کنند که نتیجه آن انتخاب روش خوب است. بحث‌هایی که امروزه، به‌ویژه پس از سخنان مقام معظم رهبری، مطرح شده است، صرفاً یک بحث توصیفی و تاریخی نیست؛ بلکه منظور این است که سبک‌های زندگی را بررسی و ارزش‌یابی، و سبک صحیح را مشخص کنیم. وقتی پسوند اسلامی نیز بدان افزوده می‌شود، بدان معناست که معیار سنجش آن، ‌ارزش‌های اسلامی است. پس واژة سبک زندگی اسلامی می‌تواند متضمن این ویژگی‌ها باشد که فرد مورد نظر نیست؛‌ بلکه منظور یک رفتار جمعی و اجتماعی است. در مسائل اجتماعی نیز همة افراد ملحوظ نیستند و معمولاً روش رایج در جامعه بررسی می‌شود. البته چه‌‌بسا استثناهایی نیز وجود داشته باشد یا بخش زیادی از آن جامعه این روش را نداشته باشند. این نیز ویژگی بحث‌های اجتماعی است. واژة اسلامی‌ نیز تصریح دارد که باید از دیدگاه ارزشی به مسئله بنگریم و صرفاً‌ توصیفی نیست. هدف‌مان این است که روشن سازیم باید چه نوع زندگی‌‌ای داشته باشیم و چه سبکی غلط است که از آن دوری کنیم. البته معیار ارزشیابی‌مان نیز ارزش‌های اسلامی است. پس هدف این است که یک نوع ارزشیابی از رفتارهای رایج در جامعه، برای روشن شدن وضعیت فعلی داشته باشیم. از طرف دیگر، باید ضوابط ارزشیابی اسلامی را در نظر داشته باشیم که آن نیز متدولوژی خاص خود را دارد؛ اما اینکه ارزش‌‌ها و سبک زندگی موجود چگونه است، باید از نظر جامعه‌شناختی و روش خاص خودش مشخص شود؛ اما این‌که ارزش‌های اسلامی، به‌مثابه معیار سنجش چیست، باید اسلام و ارزش‌های اسلامی را شناخت. باید این دو را با هم تطبیق دهیم که آیا آنچه رایج است با سبک زندگی اسلامی یعنی با ارزش‌هایی که اسلام در رفتار معتبر می‌داند، مطابقت دارد یا ندارد. آن‌گاه بخشی را که تطابق ندارد، باید برای اصلاح آن چاره‌جویی شود که چه کنیم مردم به سمت زندگی اسلامی حرکت، و کمبودهایشان را جبران کنند؛ راه‌کار آن چیست؟ از کجا باید شروع کرد، و چه نهادهایی برای این اصلاح رفتار مؤثر هستند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۴۳
مشکات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۱۶
مشکات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۳۱
مشکات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۲۶
مشکات

ترجمه فارسی کتاب العشره بحار الانوار 

فایل ورد زیر ترجمه کتاب العشره بحار الانوار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۲ ، ۰۰:۳۶
مشکات
از جمله کسانی که در موضوع «آموزش فلسفه به کودکان» به شیوه‌ای متمرکز کار کرده‌‌اند، آقای احمدرضا اخوت است. این استاد دانشگاه تهران در گروه آموزشی مدرسه‌ی قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به صورت اسلامی و ایرانی و مبتنی بر روش تفکری قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام دست به تحقیق، پژوهش، تألیف و آموزش زده ‌است. برای پرداختن به موضوع آموزش فکر و فلسفه برای کودکان از زاویه‌ی دینی، گفت‌وگویی با ایشان داشتیم.

*با مدرسه‌ی قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به عنوان مجموعه‌ای آشنا شدیم که با دغدغه‌های اسلامی و قرآنی، در موضوع فلسفه و تفکر برای کودکان حرف‌هایی برای گفتن دارد. برای شروع، لطفاً دیدگاه‌تان را در مورد بحث تفکر بفرمایید.
هر کسی ایده‌ی «فلسفه برای کودکان» را بشنود، جذب آن می‌شود! به‌ویژه که کارهای جالبی هم در این باره طراحی و اجرا شده است. این رشته در دیدگاه ما از دو بخش تشکیل می‌شود؛ یکی بحث «تفکر» و چیستی آن، نوع تفکری که قرآن می‌گوید، همچنین تفاوت و تمایز تفکر قرآنی با تفکری که دیگران مطرح می‌کنند. دوم هم بحث «سن» کودک، نوجوان یا جوان؛ یعنی بررسی سن متفکر و این‌که ما باید از کی و چگونه آموزش تفکر را آغاز کنیم.

به نظرم این دو بحث کاملاً مجزا است. فعالیت ما این بوده که رفته‌ایم سراغ تفکر، بعد رفته‌ایم سراغ کودک. در مورد تفکر حدوداً روی هفت روش و شیوه‌ی تفکر کار کردیم؛ مثلاً «تفکر قرآنی»، «تفکر بنیادین»، «تفکر اجتماعی» و «تفکر پرسشی». این‌ها نام‌هایی است که بر اساس تجربه‌ی روایی و قرآنی به آنها رسیده‌ایم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۴۷
مشکات