فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

سبک زندگی اسلامی

آخرین نظرات

گزارشی از همایش ملی «سبک زندگی اسلامی»

سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۳۸ ب.ظ

به گزارش روابط عمومی موسسه امام خمینی ره همایش ملی سبک زندگی اسلامی روز پنج شنبه 25 بهمن ماه 1391 در تالار  مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری پارک علم و فناوری و مرکز رشد واحدهای فن‌آور علوم انسانی اولین «همایش ملی سبک زندگی اسلامی» را برگزار کرد.

در ابتدای همایش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین میردریکوندی دبیر علمی همایش گزارش کاملی از دریافت مقالات و ارزیابی و در نهایت انتخاب 18 مقاله برتر با موضوعات سبک زندگی اسلامی ارائه نمود، که 4 مقاله صبح ارائه شد و 14 مقاله در نوبت عصر ارائه ‌گردید.

اولین مقاله توسط آقای مجتبی فیضی با موضوع درآمدی بر سبک زندگی ارائه گردید. دومین مقاله توسط آقای غفار شاهدی با موضوع بررسی سیره امت اسلامی در برخورد با ملل و ادیان دیگر در حوزه روابط و مناسبات (با تکیه بر سیره پیامبر اسلامی(ص)) ارائه شد. سومین مقاله را خانم فاطمه سادات موسوی با موضوع اخلاق تحصیل زنان ارائه کرد. مقاله چهارم توسط آقای محمدباقر ولی‌زاده با عنوان «محرمیت و حریم خصوصی، یک ارزش کلیدی اخلاقی در ساختار فضایی خانه‌های سنتی ایران» ارائه گردید و سپس آقای دکتر مهدوی‌نژاد معاون محترم پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم سخنرانی کوتاهی داشته و اشاره کرد که سبک زندگی اسلامی به‌ویژه با بیداری کشورهای اسلامی باید ارائه شود

وی افزود: علوم انسانی در تبیین سبک زندگی در ارتباطات و مسکن و کار و هنر باید بتواند آن را در زندگی مردم وارد کند.

پس از سخنرانی دکرت مهدوی‌نژاد، میزگرد علمی با عنوان «مقایسه سبک زندگی اسلامی و غربی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید مهدوی کنی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی و دکتر محمد فنایی برگزار شد و کارشناسان به نظریه‌پردازی پیرامون چیستی و ضرورت سبک زندگی متناسب با آموزه‌های اسلامی مطرح کردند.

همچنین در نوبت صبح، همایش با سخنرانی حضرت آیت‌الله علامه مصباح یزدی(دامت‌برکاته) همراه بود.

در میزگرد علمی با حضور اساتید حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریفی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی کنی و دکتر فنایی درباره چیستی سبک زندگی و تفاوت سبک زندگی اسلامی با still life و ضرورت سبک زندگی نظرات علمی خود را بیان نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی کنی گفت: نزدیک مفهوم به سبک زندگی فرهنگ است و فرهنگ اعم از سبک زندگی است.

وی در ادامه  به عنوان اینکه اخلاق هم به سبک زندگی نزدیک است، با اشاره به مصرف‌گرایی افزود: طبقه پایین مستمند وبالای اشرافی در شبکه اجتماعی، سبک زندگی واحدی دارند.

حجت‌الاسلام مهدوی کنی در ادامه گفت: اهمیت سبک زندگی فرصت‌های مصرف ایجاد شده و امکانات مالی فرصت انتخاب‌گری را ایجاد کرده است و انسان ها از لحاظ تقلیدی به سمت گزینش می‌روند که متأسفانه به دلیل آگاهانه نبودن گزینش‌ها زنگ خطری جدی وجود دارد.

دکتر فنایی هم با شاره به قید اسلامی بودن و  غیراسلامی بودن سبک زندگی به چگونگی شیوه زندگی اسلامی با شیوه‌های دیگر پرداخت و گفت: سبک پوشش و یا غذا ممکن است متفاوت باشد و سبک هنر، موسیقی، فیلم متفاوت است، اگرچه اشتراکاتی هم دارند.

وی به جنبه‌‌های متمایز اشاره کرد و گفت: باورها و ارزش‌ها که نقش عمده‌ای دارند در شکل دادن به زندگی فردی و جمعی مؤثر است. اگر در سبک زندگی ماتریالیسم باشیم، خودمحور و فردگرا خواهیم بود و تأمین سود و لذت شخصی خودمان مورد نظر خواهد بود و دغدغه زندگی شخصی است.

وی در ادامه گفت: در همه عرصه‌های زندگی سبک زندگی دقیقا ارتباط با دین‌داری ما پیدا می‌کند و ما تأثیر منفی شیوه‌های زندگی غربی را در شیوه فردی جوامع اسلامی و مسلمانان می‌بینیم، که از مسائل ریز تا کلان شاهدتقلید هستیم.

وی خاطر نشان کرد: سبک زندگی مادی در غرب و هرجای دیگری مذموم است. باید سبک زندگی ماتریالیسم و سکولار را شناسایی کنیم و اسلام را به‌عنوان راه درستی که انتخاب کرده‌ایم جایگزین نماییم. همچنین بر اعتقادات عمل کنیم و تمام باورهایمان باید نتایج عملی داشته باشد.

حجت‌الاسلام دکتر شریفی هم با تعریف سبک زندگی گفت: مجموعه‌ای از رفتارهای فردی و اجتماعی از باورها و امیال فردی، محیطی وجهه غالب رفتاری فرد، گروه یا جامعه شده باشد. مثلا منطقه جغرافیایی ایجاب می‌کند رنگ و نوع لباس تغییر کند به شرطی که از حد و مرز و خطوط قرمز تجاوز نکند.

دکتر فنایی درباره ضرورت بحث سبک زندگی گفت: سبک زندگی تحت تأثیر زندگی غربی در حال تغییر است و تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته است. اصلاح سر، معماری، هنر، مجری‌گری و حتی جراحی بینی در ایران چنان رواج و تبیلغ شده که بصورت مد درآمده است و در استفاده از وسایل آرایشی جزء اولین‌های دنیا هستیم.

دکتر فنایی در ادامه افزود: ای کاش چیزهای خوبی را از غرب تقلید می‌کردیم، اما متأسفانه بیشترآنچه که تقلید میشود دارای انحطاط غربی است.

باید در سبک زندگی خودمان بیندیشیم و ببینیم آیا با باورها و سنت‌های ما سازگار است یا خیر.

عضو هیئت علمی مؤسسه گفت: شعار ما «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» است، استقلال به معنای سیاسی، فرهنگی واقتصادی است که اگر سبک زندگی غربی در تمام زندگی ما حاکم باشد، استقلال و هویت ما محو خواهد شد و ملتی دنباله‌رو و پیرو خواهیم شد.

دکتر فنایی گفت: پدیدآوردن تمدن نوین اسلامی بدون زندگی اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند. تمدن نوین باموشک و نانو و بمب هسته‌ای حاصل نمی‌شود، به‌خاطر اینکه غرب هم اینها را دارد.

وی به‌عنوان راهکار گفت: ما باید از خیلی پیش‌تر از این‌ها به فکر این بحث‌ها می‌افتادیم. گاهی نوع دینداری ما باید نقد شود. آیا بازار ما اسلامی است؟ اگر محرم شود و بازار سیاه‌پوش شود کافی است و یا در بازار اسلامی باید صداقت باشد، گران‌فروشی نباشد و آیا اعتماد وجود دارد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی