فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

سبک زندگی اسلامی

آخرین نظرات

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

http://www.islamiclife.ir/userfiles/images/1392/1686_society.jpg

http://www.islamiclife.ir/userfiles/images/1392/1034_society.jpg

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۸:۲۵
مشکات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۱:۲۵
مشکات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۱:۲۳
مشکات
گفتگوی خواندنی حجت‌الاسلام پناهیان درباره سبک زندگی جهادی؛
بسیاری از نظامات اجتماعی ما توسط صهیونیست‌ها طراحی شده‌اند/ باید علیه ساختار‎های مدرن قیام کنیم

حجت‎الاسلام علی رضا پناهیان که در میان اقشار مختلف مردم «پناهیان»، «حاج آقا» و «استاد پناهیان» خوانده می‎شود، یا مریدانی دارد که دربست او را قبول دارند و یا مخالفانی دارد که حتی حاضر نیستند حرف‎هایش را بشوند. همه این‎ها از پناهیان شخصیتی غیره ساده (بخوانید پیچیده) ساخته است سالهاست که حجت‎الاسلام پناهیان در قامت یک نظریه‎پردازظاهر شده است؛ شخصیتی که توانسته است با تکیه بر دانش حوزوی و هوش و استعدادی مثال زدنی، حداقل بسیاری از صاحبان اندیشه را با ایده‎هایش به فکر فرو برد. ایشان با مکانیسم‎‎های انضباطی مدرن سر چالش دارد و شکستن عالمانه ساختار‎ها را طلب می‎کند و به‎شدت به‎دنبال خلق جایگزین است. خواندن مصاحبه «مجله پنجره» با حجت‌الاسلام پناهیان به تمام موافقان و مخالفان وی توصیه می‎شود.


 
شما اعتقاد دارید که سبک زندگی جهادی و انسان‎‎های جهادی مختص به بچه حزب‎اللهی‎ها و اردوی‎‎های جهادی و یک قشر خاص در جامعه نیست و در واقع انسان جهادی برای شما همان انسان طراز جمهوری اسلامی است؛ همان انسانی که رسالت جمهوری اسلامی به‎عنوان نهاد قدرت، تربیت و به‎وجود آوردن چنین انسان‎‎هایی است. از سوی دیگر دیدگاه جنابعالی این است که خود جمهوری اسلامی موانعی را برای تولید چنین انسان‎‎هایی به‎وجود می‎آورد که به عنوان مثال گاهی شما سیطره مکانیسم‎‎های انضباطی شهروندان را نام می‎برید که مثلا دوربین‎‎های مداربسته و کارت‎‎های ساعت‎زنی سعی در اخلاقی کردن شهروندان دارد و به باور شما این با اسلام قابل جمع نیست.آیا شما صریحا اعتقاد دارید که بسیاری از مکانیسم‎‎های انضباطی شهروندان با روح دین سازگار نیست؟ با چه استدلالی چنین  ادعایی می‎کنید؟
 
البته بنده نه از باب توجه کردن به زندگی جهادی، بلکه از این باب فکر می‎کنم کارت ساعت‎زنی نمی‎تواند زیاد اسلامی باشد که فلسفه وجودی آن جزا و پاداش فوری و معین و مشخص است و از آن جایی که انسان‎ها به هر نوعی که زندگی کنند، کم کم شخصیتشان تحت تأثیر نوع زندگی‎شان قرار می‎گیرد، این کارت ساعت‎زنی می‎تواند این آثار منفی را به ‎دنبال داشته باشد که تمام فعالیت‎‎های کارمندان یک محیط را کاسب‎کارانه کرده و انگیزه‎ها را بر اساس جزا و پاداش تنظیم کند. آن وقت اگر کارمندان آن مجموعه تحت تأثیر سبک زندگی کارت ساعت‎زنی نظم پیدا کنند، دیگر فرصتی برای نظم اخلاقی و تقوایی به آن‎ها نداده‎ایم.
 
بنده تصور می‎کنم در سبک زندگی خودمان باید یک فضایی را ایجاد کنیم که فرصتی برای تمرین اخلاق و ایمان و تجلی آن وجود داشته باشد.
 
من این تناقضی که بین استفاده از کارت ساعت زنی و اسلام وجود دارد را خوب متوجه نمی‎شوم.
 
امیرالمؤمنین علی(ع) می‎فرماید که: انسان باید شخصیتش شخصیتی باشد که در اثر تقوا به نظم برسد؛ در اثر خداترسی به کیفیت خوب در کار برسد. در اثر برای خدا کار کردن به بالاترین بهره وری برسد. وقتی کارفرما چنین انتظاری از کارمند خودش ندارد و هیچ تعریفی از این موضوع در محیط صورت نگیرد و روابط صرفا بر اساس دقایق کارت ساعت‎زنی باشد و مجازات‎ها فوری اعمال شود، دیگر انسان‎ها فرصت این را پیدا نمی‎کنند که بفهمند واقعا چه قدر نظم را با انگیزه‎‎های غیر مادی دوست دارند. فرایند تربیت یک فرایندی است که نیاز به فرصت دارد و اگر شما بخواهید انگیزه ایمان و تقوا را عامل نظم‎یابی یک انسان قرار دهید، باید به او فرصت دهید. روابط اگر زیاد ماشینی شود، فرصت برای عواطف، اخلاق و ایمان کم خواهد بود. این مسأله فقط در این‎جا نیست بلکه این به‎عنوان یک نمونه برجسته است. در زمینه‎‎های دیگر هم همین‎طور است. شما هر جایی قوانین و ضوابط حقوقی را افزایش بدهید، فرصت را برای تعامل انسانی، اخلاقی و عاطفی کاهش داده‎اید. انسان‎ها وقتی به ضوابط حقوقی بیشتر خیره شوند، از این جهت خوب است که مراقبت می‎کنند حق را ضایع نکنند اما ما باید به این موضوع فکر کنیم که این‎ها کی باید اخلاقی رفتار کنند؟! به‎طور روشن حدیث شریف امیر المؤمنین (ع) را در این زمینه عرض می‎کنم که می‎تواند سؤال‎ها و ابهامات را برطرف کند که آیا واقعا راه رشد اخلاقی انسان این است که از ضوابط حقوقی فاصله بگیرد؟ فاصله گرفتن نه به معنای این‎که آن ضوابط را به‎عنوان حداقل رعایت نکند، بلکه به این معنا که فضای رفتاری خودش را تحت حاکمیت آن ضوابط قرار ندهد بلکه تحت حاکمیت ارزش‎‎های اخلاقی قرار دهد. امیرالمؤمنین علی(ع)می فرماید: «عامل المؤمنین بالایثار و عامل سایر الناس بالانصاف.»
 
یعنی با مؤمنین ایثارگرانه برخورد کن و با سایر مردم با انصاف.
 
انصاف چیز خوبی است و اسکلت زندگی بشر است و اگر این اسکلت وجود نداشته باشد، با هر زلزله‎ای فرو می‎ریزد. ارزش عدالت وانصاف بالاتر از ارزش کرم است ولی ما برای کریمانه برخورد کردن باید یک فرصتی بگذاریم تا خودش را نشان دهد. یعنی ما می‎توانیم در برخی از محیط کارها فرهنگی را حاکم کنیم که نیازی به کارت ساعت زدن نباشد. این‎که تمام محیط کار‎ها بدون استثنا می‎خواهند خودشان را وابسته به کارت ساعت زدن بکنند، نشان‎دهنده این است که ما هیچ محیط برگزیده و افراد شایسته‎ای که فرا‎تر از این ضوابط حداقلی با آن‎ها ارتباط برقرار بکنیم نداریم و یا این‎که مثلا وقتی می‎خواهیم رفتار کارمندان خودمان را با دوربین کنترل کنیم، نشان‎دهنده این است که ما از تربیت شخصیت آن‎ها عاجز بوده‎ایم و اصلا نمی‎خواهیم فرصتی برای امکان رشد شخصیت آن‎ها بگذاریم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۱:۱۹
مشکات

صحبت های حجت الاسلام پناهیان در مورد سبک زندگی ” گلایه های اخیر مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی،گلایه هایی بود که اولا به نیروهای مذهبی بر می گرده،اینقدر ما درست زندگی نکردیم آقا به جای اینکه ما ها رو نشون بدن اومدند بحث رو برای جامعه مطرح کردند

….  ”
دریافت فایل صوتیmp3

حجم:۲،۲۵۹مگابایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۱:۱۸
مشکات
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات
فصل ششم«خوردن و آشامیدن»
رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) به امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: غذایی را که در سفره‌ات می‌ریزد بخور، چرا که فقر را از تو دور کند و آن ...
انس گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) از ایستاده آشامیدن نهی فرمود. پرسیدم: ایستاده غذا خوردن چه حکمی دارد؟...
هرکس غذای حلال بخورد فرشته‌ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا ...
تاریخ ثبت : 9 مهر 1392
..........................................................................................................
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات
فصل پنجم«نظافت و بهداشت»
رسول خداصلی الله علیه و آله وسلم می‌فرماید: دو رکعت نماز با مسواک نزد خدا از هفتاد رکعت بدون مسواک محبوبتر است و نیز...
خلوت با زنان و همنشینی با گمراهان و زیاد خندیدن نیز از عوامل بیماری و مرگ دل مطرح شده است که...
تاریخ ثبت : 30 شهریور 1392
..........................................................................................................
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات
فصل چهارم«حفظ تن و حرمت اضرار به نفس»
امیرمؤمنان سلام الله علیه به امام حسن سلام الله علیه می‌فرماید: می‌خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از [زحمت] درمان بی‌نیاز گردی؟ عرض کرد: آری. فرمود: بر سر سفره منشین مگر آن‌گاه که گرسنه‌ای و از کنار سفره بر نخیز مگر وقتی که هنوز اشتها داری و جویدن غذا را به نیکی انجام ده، و پیش از خوابیدن ...
تاریخ ثبت : 21 شهریور 1392
..........................................................................................................
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات
فصل سوم«کار و تلاش»
ابن عباس گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هرگاه کسی را می‌دید و از او خوشش می‌آمد می‌پرسید: آیا حرفه‌ای دارد؟ اگر می‌گفتند: نه، می‌فرمود: از چشمم افتاد. پرسیدند: چرا ای رسول خدا؟ فرمود: چون هرگاه مؤمن دارای حرفه‌ای نباشد به ناچار از دینش ...
تاریخ ثبت : 21 مرداد 1392
..........................................................................................................
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات
فصل دوم«یادگیری و دانش اندوزی»
امام کاظم سلام الله علیه می‌فرماید: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم وارد مسجد شد و دید گروهی گرد مردی را گرفته‌اند. پرسید: او کیست؟ گفتند: علاّمه است ای رسول خدا! آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم پرسید: ...
تاریخ ثبت : 9 تیر 1392
..........................................................................................................
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات
فصل یکم«تفکر و تدبر»
ابن کوّاء از امیرموٴمنان (سلام الله علیه) درباره ویژگی‌های اسلام پرسید. آن حضرت فرمود: خدای متعالی اسلام را تشریع کرد و آن را پوششی برای عاقبت اندیشان و [سبب] فهم تیزبینان قرار داد؛ ...
تاریخ ثبت : 5 تیر 1392
..........................................................................................................
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۱:۰۴
مشکات
او به سبب آن چه پیش از آن به آل رسول روا داشته بود و آنها را در مکانی بی آب و گیاه وانهاده بود، سر از خجالت به پایین انداخته بود و به سوی آنها پیش می‎رفت.  
«پروردگارا! من به سوی تو باز می‎گردم، پس توبه‎ام را پذیرا باش. من دل اولیا و فرزندان پیامبرت را به وحشت انداخته‎ام. ای اباعبدالله! من بازگشته‎ام و تائب هستم، آیا برای من راهی به توبه هست؟ امام در پاسخ حر فرمود: آری، خداوند به تو روی خواهد کرد.
....
حر  مبارزه ای دلاورانه کرد تا جایی که 40 نفر از سپاه دشمن را به قتل رساند. در همین هنگام پیاده نظام به او حمله کردند و جسم بی جانش روی زمین افتاد. او را به کنار شهدای دیگر خیمه رساندند. وقتی امام خون از صورت حر پاک می کرد و با پارچه ای پیشانی حر را می بست، این جمله را بر زبان جاری می کرد:
تو آزاده‎ای! همان طور که مادرت تو را نامیده است و تو در دنیا و آخرت آزاده‎ای

سبک زندگی حر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۲ ، ۱۳:۱۷
مشکات

سبک زندگی- آداب همسایه‌داری

رسول خدا (صلی الله علیه و آله): «هرکس لوازم مورد نیاز زندگی را از همسایه‌اش دریغ دارد، خدا وی را در قیامت از فضل خود محروم کند و او را به خودش واگذارد.»

مفاتیح الحیات، ص ۳۴۴، بخش کیفر بی‌توجهی به همسایه

و نیز می‌فرماید: «چهل خانه از هر طرف (پیش و پشت و راست و چپ [بالا و پایین]) همسایه است.»

مفاتیح الحیات، ص ۳۴۳، بخش محدوده همسایگی

picture دریافت پوستر [حجم فایل: ۱.۷۶ مگابایت]

سبک زندگی_ همسایه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۲ ، ۰۹:۳۲
مشکات
سبک زندگی-راه بی نیازی از درمان۲
سبک زندگی- راه بی‌نیازی از درمان

امام علی (علیه‌السلام): «بر سر سفره منشین مگر آنگاه که گرسنه‌ای، و از کنار سفره برنخیز مگر وقتی که هنوز اشتها داری، و جویدن غذا را به نیکی انجام بده، و پیش از خوابیدن به دستشویی برو، هرگاه این‌ها را رعایت کردی، از درمان بی‌نیاز می‌شویی.»

مفاتیح الحیات، برخی آداب سفره، ص ۱۴۷

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۲ ، ۰۹:۲۹
مشکات