فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

فرهنگ زندگی

سبک زندگی بخش اصلی یک تمدن است.

سبک زندگی اسلامی

آخرین نظرات

همانگونه که در قسمت های گذشته به عرض رسید، محتوای کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) می باشد که در آن بیش از شش هزار روایت نقل شده است و انسان با آموختن و به کار بردن چنین دانش و برنامه‌ای، حیات طیّبی را که پروردگار عالم برای او، شایسته دانسته تجربه می‌کند، از این رو این آموزه‌ها اختصاصی به رابطه انسان با خدای متعالی نداشته، بلکه تمامی مناسبات، ارتباطات و تعاملاتی را که انسان با خود، جامعه، محیط زیست و حتی نظامات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دارد تعیین و بیان می‌کند.
همان گونه که در خبرهای گذشته به عرض رسید،کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط می باشدکه بخش های اول تاچهارم این کتاب جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم معرفی گردید.در این مجال به معرفی بخش پنجم این اثر نفیس با عنوان" تعامل انسان باخلقت زیست محیطی "می پردازیم:
این بخش،نه فصل را به خود اختصاص داده که عناوین آن عبارتنداز:محیط زیست،آب و هوا وخاک حاصلخیز،درختان و جنگل ها،فضای سبز و مراتع،باد و باران،دریاها و نهرها،راه ها،مواد سوختی و گردشگری.
لازم به ذکر است که هر فصل از این بخش، موضوعاتی مرتبط را به خود اختصاص داده که توجه تان را به قسمت هایی از این بخش کتاب جلب می کنیم:
خدای سبحان، نظام کیهانی و زمین و محیط زیست را آفرید و آن‌ها را در اختیار انسان نهاد تا او را بر اساس دستورهای خود بیازماید و ببیند که وی پس از مطالعه و شناخت لازم، چگونه از این امانت.های الهی در مسیر طاعت خالق بهره می‌گیرد و با مزایا و نعمت.های زیست محیطی پروردگار چگونه رفتار می‌کند. در قرآن کریم می‌فرماید: زمین را آراستیم تا شما را بیازماییم و ببینیم کدام‌یک به نیکی رفتار می‌کنید: ﴿اِنّا جَعَلنا ما عَلَى الاَرضِ زینَةً لَها لِنَبلُوَهُم اَیُّهُم اَحسَنُ عَمَلا﴾.
زمانی نعمت.ها و امکانات در راستای هدف آفرینش قرار می‌گیرند که از آن‌ها به درستی بهره‌برداری و از افراط و تفریط پرهیز شود. روز قیامت نیز از همه نعمت.ها بازخواست می‌شود: ﴿لَتُسـئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعیم﴾و انسان باید بداند که محیط زیست متعلق به همگان است و وظیفه دارد در حفظ و آبادانی آن بکوشد تا خود نیز بتواند از مواهبش برخوردار شود، زیرا طبق فرموده امام صادق سلام الله علیه زندگی بدون محیط زیست پاک (هوای پاکیزه، آب فراوان و زمین بارور) گوارا و شیرین نمی‌شود.
• رسول خدا (صلوات الله علیه) می‌فرماید: هرکس درختی بکارد خدا به اندازه محصول آن برایش پاداش می‌نویسد. در مقابل، اگر از طبیعت و امکانات مادی به گونه‌ای مناسب و شایسته بهره‌گیری نشود آثار زیانبار و گاه جبران‌ناپذیری در پی دارد؛ برای نمونه امام صادق سلام الله علیه می‌فرماید: در آب راکد و ایستاده ادرار مکن که هرکس چنین کند و به بلایی گرفتار شود جز خویشتن را سرزنش نکند. آلوده کردن آب.های مورد نیاز مردم مانند آب.های پشت سد و آب نهرها، چشمه‌ها، چاه‌ها و مخزن‌ها کیفر دارد.
در فصل دوم این بخش،در مورد آثار نگاه کردن به آب می خوانیم:
• پیامبر گرامی(صلوات الله علیه) و امام کاظم سلام الله علیه در ضمن حدیثی چنین فرمودند: نگاه به آب جاری چشم را روشنی می‌بخشد.
• امام صادق سلام الله علیه نیز می‌فرماید: نگاه کردن به آب چهره را نورانی و شاداب می‌سازد.
در فصل دیگری از این بخش درباره اهمیت درختکاری آمده است:
• اهمیت درختکاری چنان است که رسول خدا(صلوات الله علیه) درباره آن فرمود: اگر نهالی در دست یکی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه کاشتن آن فرصت دارد، آن را بکارد.
همچنین درباره آثارنظافت اماکن و راه ها از رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه) نقل شده است:
پاداش برداشتن مایه آزار از سر راه مسلمانان، قرائت چهارصد آیه است که هر حرفش ده حسنه دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی